NR 105

Zajęcia twórcze w szkole / Grzegorz Noras. – Warszawa : rozpisani.pl, copyright 2020                                                             

Poszukiwanie nowych sposobów nauczania zawsze było wyzwaniem dla nauczycieli. Każdy podświadomie czuje, że kilkugodzinne siedzenie w ławce i pisanie w zeszycie nie może być jedyną formą edukacji. Mamy do wyboru dwa wyjścia: systemową zmianę edukacji albo szukanie i wymyślanie konkretnych scenariuszy lekcji, które są odmianą w tradycyjnej metodzie „ławkowej”. Chyba nikt się nie łudzi, że w Polsce w najbliższym czasie nastąpi reforma edukacji, która przyjdzie z ministerstwa. Na świecie jest już inaczej: szkoły demokratyczne, szkoły waldorfowskie czy edukacja w Finlandii czy Danii. Pozostaje tylko drugie wyjście – poszukiwania tysięcy nauczycieli, którzy uwierzą, że są w stanie zmienić sposób nauczania własnego przedmiotu. Mamy bardzo wielu takich nauczycieli, ale niestety nie mają takiej siły, by zmienić całą edukację. ZAJĘCIA TWÓRCZE W SZKOLE to taka cegiełka do budowy fundamentów (raczej powinno być fundament do budowy nowoczesnego nauczania). Publikacja zawiera kilkanaście scenariuszy, które można wykorzystać w pracy z dziećmi w szkole i na zajęciach pozalekcyjnych. Źródło opisu: https://www.empik.com                                                                 

100 pomysłów, jak pomóc uczniom z trudnościami / Isabelle Deman ; przekład Katarzyna Panfil. – Wydanie I.  – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2020                                                                    

Rozmaite trudności uczniów prowokują nauczycieli do refleksji, zaskakują, zbijają z tropu, a czasem wytrącają z równowagi. O jakich trudnościach mowa? Niektóre dzieci zmagają się ze specyficznym zaburzeniem językowym, inne – cierpią z powodu zaniedbań wychowawczych, dysleksji, dyspraksji lub zaburzeń, które uniemożliwiają im pełne zaangażowanie się w naukę. Jeszcze inne zaś potrzebują jedynie trochę więcej czasu i zachęt, by nabrać pewności siebie. Zdarza się, że ze względu na tak wiele różnorodnych sytuacji pedagodzy nie są pewni, jakie podejście powinni wybrać, by pomóc swoim wychowankom. Niniejszy poradnik stanowi wygodny zbiór prostych wskazówek, jak rozpoznać trudności uczniów, oraz praktycznych pomysłów, jak ułatwić proces nauczania. Książka, zawierająca wiele ćwiczeń gotowych do wykorzystania, przyda się zarówno nauczycielom, jak i rodzicom dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej.  Źródło opisu: https://harmonia.edu.pl

Sztuka samodzielnej nauki : jak zdobyć dowolną umiejętność        w krótszym czasie i jak pokierować własną edukacją / Peter Hollins ; przekład Joanna Sugiero. – Gliwice : Helion, copyright 2020

Ta książka jest zwięzłym, praktycznym przewodnikiem dla każdego, kto chce z powodzeniem samodzielnie uczyć się różnych rzeczy. Dzięki niej szybko zrozumiesz, jakie są warunki powodzenia samodzielnej nauki i jak się do niej dobrze przygotować. Przyswoisz sobie zasady tzw. piramidy sukcesu w nauce: pewności siebie, zarządzania sobą i nauki. Nauczysz się skutecznych technik automotywacji. Zaczniesz w odpowiedni sposób podchodzić do koncentracji i uwagi podczas czytania. Poznasz techniki tworzenia realistycznych planów i harmonogramów związanych z uczeniem się nowych rzeczy i z pracą. Zrozumiesz, jak ważne dla skutecznej i efektywnej nauki jest nastawienie na rozwój – wszystko zaczyna być możliwe dopiero w momencie, gdy stwierdzisz, że dasz sobie radę!   Źródło opisu: https://www.swiatksiazki.pl                                                                                             

Psychopedagogiczne mity. 2, Dlaczego warto pytać o dowody / Tomasz Garstka, Andrzej Śliwerski. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2019

Książka przedstawia sposoby odróżniania psychopedagogicznych mitów od teorii oraz praktyki edukacyjnej i terapeutycznej opartej na wynikach rzetelnych badań. W opracowaniu wyjaśniono m.in.: psychologiczne mechanizmy ulegania złudzeniom poznawczym w ocenianiu i podejmowaniu decyzji oraz zjawiska ulegania wpływom twórców i propagatorów twierdzeń oraz praktyków stosujących metody, które nie znalazły dostatecznego poparcia w wynikach poprawnie przeprowadzonych testów. Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych i rodziców uczniów. Zainteresuje również studentów kierunków nauczycielskich, psychologii, pedagogiki. Źródło opisu: https://ksiegarnia.pwn.pl

Łagodna dyscyplina : jak wychować samodzielne, empatyczne i szczęśliwe dzieci / Sarah Ockwell-Smith ; przekład Monika Malcherek. – Warszawa : Laurum, 2020      

Łagodna dyscyplina dotyczy dzieci w każdym wieku a nawet możliwa jest w odniesieniu do kontaktów w pracy. Kontakty interpersonalne bowiem powinny polegać na zrozumieniu i realistycznych oczekiwaniach. Autorka „Łagodnej dyscypliny” zadbała o solidne podstawy psychologii ze świeżym i nowoczesnym podejściem. Odwołuje się do klasyki psychologii jak np. teorii potrzeb Maslowa czy eksperymentów Bandury. Nie przynudza jednak, nie zawala teorią.   Publikację czyta się błyskawicznie, a ilość praktycznych rad i słusznych przykładów po prostu jest idealna. Książka omawia także trudności po stronie dziecka jak i rodzica. Podaje gotowe rozwiązania, daje do myślenia. Nade wszystko jednak przekonuje nad wyższością zrozumienia, bliskości i uważności ponad karą i nagrodą! Źródło opisu: https://psychologicoach.pl

Montessori: od początku : dziecko w domu – od narodzin do wieku trzech lat / Paula Polk Lillard, Lynn Liliard Jessen ; przekład: Katarzyna Masłowska. – Wydanie I.  – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2020                                                                                              

Czy istnieje metoda Montessori dla niemowląt? Co mogą zrobić rodzice, aby pomóc swoim dzieciom w zadaniu samotworzenia od pierwszych miesięcy życia? Niniejsza książka zawiera odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Paula Polk Lillard i Lynn Lillard Jessen wykorzystały teorię Marii Montessori na temat wychowywania najmłodszych, aby przedstawić pełny program przeznaczony dla dzieci do trzeciego roku życia, uwzględniający wyposażenie i narzędzia, które Montessori obmyśliła dla niemowląt. Autorki dają wskazówki, jak stworzyć piękne i funkcjonalne otoczenie, które ułatwi dziecku koncentrację uwagi. Biorąc pod uwagę okresy wrażliwe, omawiają pojęcia i czynności, takie jak ubieranie się, przygotowywanie jedzenia oraz nauka korzystania z toalety. Wypełniona życiowymi przykładami i zachętami, napisana jasno i przejrzyście, książka Montessori od początku stanowi praktyczny i przydatny poradnik, jak wychować spokojne, mądre i pewne siebie dzieci. Źródło opisu: https: //ksiegarnia.pwn

 Oprac. Ewa Kopka

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót