Współczesny świat dziecka : media i konsumpcja / pod redakcją Małgorzaty Boguni-Borowskiej. – Wydanie I. – Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, © copyright 2019
W niniejszej książce przyglądamy się wielu społecznym zjawisko i fenomenom zachodzącym w kulturze konsumpcji oraz świecie mediów. Autorzy i autorki tekstów dokonują wnikliwych analiz relacji między dziećmi i dorosłymi, juniorami i seniorami, badają procesy infantylizacji, a także estetyki dzieciństwa. Pokazują medialnych bohaterów świata dzieci i młodzieży, ich kłopoty i dylematy, które są też problemami młodych ludzi. Omawiają kulturowe zjawiska, analizując reklamy, telewizyjne programy rozrywkowe dla dzieci, grupy fanowskie, bajki, filmy, seriale, kanały YouTube, wirtualne dzienniki szkolne. W książce krzyżują się różnorodne i wielowymiarowe spojrzenia badaczy, łączących podejścia teoretyczne z praktyką badawczą. Wielką zaletą niniejszej publikacji jest aktualność analizowanych zjawisk. To bardzo wartościowa pozycja na liście lektur obowiązkowych nie tylko dla studentów i badaczy z obszaru nauk społecznych, ale także zdecydowanie szerszego kręgu czytelników: rodziców, wychowawców czy wszystkich świadomych konsumentów mediów. Źródło opisu: https://www.wuj.pl
Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Anna Radwańska. – Warszawa : Difin, 2017
Poradnik napisany został z myślą o rodzicach, którzy chcą zdobyć potrzebną i praktyczną wiedzę na temat dysleksji. Autorka omawia zjawisko dysleksji rozwojowej, typy dysleksji, objawy i symptomy wczesnego występowania ryzyka dysleksji. Podkreśla rolę rodziców, nauczycieli, rówieśników w edukacji dziecka z dysleksją. Uzupełnieniem poradnika są szeroko omówione przykłady ćwiczeń usprawniających technikę czytania i pisania (z podziałem na wiek) oraz konspekty zajęć. Źródło opisu: https://www.ksiegarnia.difin.pl
Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli : ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7-8 klas szkoły podstawowej. Cz. 3 / Anna Radwańska. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2019
Książka została napisana z myślą o rodzicach, nauczycielach i terapeutach pracujących na co dzień z dziećmi mającymi trudności w nauce czytania i pisania, czyli z dysleksją rozwojową, objawiającą się w postaci dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Treść publikacji jest skierowana do uczniów najstarszych klas szkoły podstawowej. Poradnik zawiera:
• ćwiczenia praktyczne do wykorzystania podczas pracy terapeutycznej z uczniem z dysleksją rozwojową, do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz do samodzielnej pracy w domu dla uczniów z 7-8 klasy szkoły podstawowej;
- informacje dotyczące samooceny, pozycji społecznej i myślenia uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania wraz z kwestionariuszami testów do ich określenia;
- opis procesu myślenia dyslektyka i trudności, które napotyka.
Źródło opisu: https://www.ksiegarnia.difin.pl
Jak pomóc dziecku z dysleksją : ćwiczenia dla uczniów klas 4-6. Cz. 2 / Anna Radwańska. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2019
Poradnik zawiera ćwiczenia praktyczne dla nauczycieli i rodziców do wykorzystania podczas pracy z uczniem, aby stymulować jego rozwój i pozwolić osiągnąć sukces edukacyjny. Docelowa grupa uczniów 4-6 klasa szkoły podstawowej. Główną cechą, którą wyróżnia proponowaną publikację jest to, że zawiera w przeważającej części praktyczne ćwiczenia, które rodzic sam może wykorzystać podczas wspólnej pracy nad zminimalizowaniem zaburzeń wynikających z dysleksji. Źródło opisu: https://www.ksiegarnia.difin.pl
365 sposobów na nudę / tekst Beata Dawczak i Izabela Spychał, Ewa Miedzińska, Justyna Święcicka ; ilustracje Teresa Zalewska-Hoya, Lucyna Talejko-Kwiatkowska, Dariusz Żejmo. – Poznań : Publicat. Centrum Edukacji Dziecięcej, © 2018
Obszerny zestaw zabaw, gier i ćwiczeń, przeplatanych pomysłami na prace plastyczne związane z przygotowaniem najważniejszych świąt i uroczystości. A wszystko dopasowane do spontanicznej aktywności dziecka. Z książki można korzystać w domu, w przedszkolu, szkole, w świetlicy, na podwórku, podczas wakacji letnich i zimowych ferii. Ta różnorodność pozwala na korzystanie z książki przez cały rok – kiedy świeci słońce, pada deszcz czy śnieg lub gdy pogoda zmusza nas do pozostania w domu. To idealna książka dla dzieci – pozwala na ćwiczenie i utrwalanie treści realizowanych na zajęciach przedszkolnych i szkolnych (także tym dzieciom, które nie uczęszczają jeszcze do przedszkola). Dla rodziców – umożliwia organizowanie zabaw i czasu dzieciom każdego dnia i dla nauczycieli – pomaga przeprowadzić atrakcyjne zajęcia. Także dla organizatorów zajęć, zabaw i wycieczek dla dzieci – podpowiada, jak zająć dzieci w sposób łączący naukę z zabawą. Źródło opisu: https://www.publicat.pl
Edukacja i uczenie się : 16 największych mitów / Jeffrey D. Holmes; przekład Ewa Czerniawska. – Wydanie I. – Warszawa : PWN, 2019
Autor zachęca wszystkich – nauczycieli, pracowników oświaty, dziennikarzy, uczniów, rodziców itd. – aby żądali od ludzi powtarzających określone opinie na temat edukacji wskazania odwołań do konkretnych, dostępnych i recenzowanych prac badawczych. W swojej książce przyjrzał się szesnastu powszechnie podzielanym przekonaniom na temat nabywania wiedzy. By jednoznacznie rozstrzygnąć o ich naukowej wartości, zebrał imponującą liczbę danych z literatury naukowej i dokonał ich wnikliwej oraz krytycznej analizy. Rozprawiając się z silnie ugruntowaną wiedzą potoczną, autor pokazuje jednocześnie, jak zachować krytycyzm wobec naukowych i pseudonaukowych doniesień. Źródło opisu: https://www.ksiegarnia.pwn.pl
Rozwój dziecka : 46 największych mitów / Stephen Hupp, Jeremy Jewell; przekład Sylwia Pikiel ; red. nauk. Małgorzata Święcicka, Katarzyna Lubiewska. – Wydanie I. – Warszawa : PWN, 2019
Każdy zna więcej mitów, niż mu się wydaje, ale każdy ma też zawsze do dyspozycji naukę, która podpowiada właściwą drogę. Autorzy opisują najbardziej rozpowszechnione mity dotyczące rozwoju i wychowania dziecka. Przedstawiają badania naukowe obalające niesłuszne i często szkodliwe przekonania dotyczące różnych aspektów rozwoju, proponują oparte na dowodach naukowych praktyki i zalecenia. Objaśniają źródła błędnych koncepcji i zachęcają do sceptycznego, krytycznego podejścia do literatury dla rodziców i sensacyjnych medialnych doniesień. Tradycyjne poradniki skupiają się na szczegółach jednego tematu, tymczasem polecana książka omawia szeroki zakres tematów i odsyła czytelników do opracowań opartych na badaniach naukowych. Źródło opisu: https://www.znak.com.pl
Oprac. Ewa Kopka