NR 104

iGen : dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości* i co to oznacza dla nas wszystkich / Jean M. Twenge ; przekład Olga Dziedzic. – Sopot : Smak Słowa, copyright ©2019                                                                                    

Urodzeni po 1995 roku. Dorastali z telefonem komórkowym, mieli konto na Instagramie, zanim poszli do liceum, nie pamiętają czasów sprzed Internetu. Różnią się od każdego poprzedniego pokolenia. Mowa tu o jednej czwartej Amerykanów. To iGen (skrót od „iGeneracji”) – pokolenie Internetu. Właśnie nadeszło. W tej fascynującej, pełnej życia książce dr Jean Twenge maluje odkrywczy portret nowego pokolenia, które dojrzewa wolniej i wyrasta na bardziej znerwicowane – ale również bardziej tolerancyjne i bezpieczne – od poprzednich pokoleń. Jego przedstawiciele trzymają się z dala od pokus dla dorosłych, takich jak alkohol czy seks, ale też unikają odpowiedzialności wiążącej się z dorosłością – nie śpieszy im się z nauką jazdy, wyprowadzką z domu ani z osiągnięciem finansowej samodzielności. Są otwarci i postępowi, a przy tym rozważni jak żadne wcześniejsze pokolenie młodych ludzi. Źródło opisu: https://www.empik.com

Komunikowanie w oświacie / Małgorzata Dutka-Mucha, Krzysztof Gawroński, Beata Wawrzyńczak-Jędryka. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2020                     

W publikacji syntetycznie omówiono problematykę komunikowania się podmiotów systemu oświaty począwszy od komunikacji wewnątrzszkolnej, a kończąc na komunikacji organów zewnętrznych szkoły. Oryginalne omówienie zagadnień języka komunikacji, jego funkcji w planowaniu, realizacji i ewaluacji przedsięwzięć podejmowanych w systemie oświaty umocowanych w prawie – przedstawione w opracowaniu – pomoże czytelnikowi w nawiązywaniu kontaktów między podmiotami systemu, wymianę informacji, a nawet wypracowanie własnych form i sposobów komunikacji aż po wspólne rozwiązywanie problemów. W poradniku szczególną uwagę zwrócono m.in. na takie zagadnienia, jak:

  • umiejętność skutecznego porozumiewania się dyrektora z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły;
  • kanony przekazu informacji powszechnej i urzędowej; znaczenie wystąpień publicznych;
  • nowoczesny model komunikacji poziomej i pionowej w oświacie.

Źródło opisu: https://ksiegarnia.pwn.pl

Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej : wybrane aspekty zdrowotne i pedagogiczne / Karina Leksy. – Wydanie pierwsze.  – Warszawa : Difin, 2020

Treści zawarte w monografii pozwalają poznać i zrozumieć rzeczywistość (w tym rzeczywistość świata wirtualnego), w której żyją dorastający oraz wpływy społeczno-kulturowe determinujące ich codzienne funkcjonowanie i w znacznym stopniu wpływające na proces socjalizacji młodego pokolenia. Istotnym elementem opracowania jest ukazanie problemów zdrowia fizycznego i psychospołecznego dotykających współczesną młodzież, a w znacznym stopniu wynikających ze stylu życia i warunków szeroko rozumianego środowiska ich życia, w tym dominacji aktualnych trendów (pop)kulturowych. Stąd też tak podkreślana w monografii potrzeba realizacji edukacji zdrowotnej. Źródło opisu: https://ksiegarnia.difin.pl 

Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej / Magdalena Wegner-Jezierska ; ilustracje: Dawid Żabiński. – Wydanie 1.  – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020

Książka zawiera program lekcji wychowawczych dla uczniów szkoły podstawowej na wszystkich poziomach klas. Celem proponowanych zajęć jest poszerzenie kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci oraz młodzieży. Umiejętności te mają bezpośredni wpływ na relacje pomiędzy uczniami, wzajemną tolerancję i akceptację. Każdy scenariusz zawiera informacje, jakie przybory i narzędzia potrzebne są do skutecznego przeprowadzenia lekcji. Nauczyciel otrzymuje gotowy opis treści do przekazania oraz tabele z podpowiedziami prawidłowych odpowiedzi. Załączone są także potrzebne karty pracy dla uczniów. Skrypty przygotowane są w taki sposób, aby przeprowadzenie lekcji z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży mógł przeprowadzić każdy nauczyciel, niezależnie od profilu swojego wykształcenia. Źródło opisu: https://www.empik.com

Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / redakcja naukowa Beata Szurowska. – Wydanie pierwsze.  – Warszawa : Difin, 2020                                                                                                       

W prezentowanej publikacji przedstawione zostały zagrożenia współczesnego świata, sytuacje trudne, problemy wychowawcze w perspektywie szkoły oraz wskazówki, jak sobie z nimi radzić i jak pomóc dzieciom. Książka przedstawia problemy związane z rozwojem i wychowaniem zarówno małych, jak i starszych uczniów oraz sytuacje trudne, z którymi może spotkać się nauczyciel w szkole, tj.:

  • wagary, niepowodzenia szkolne, niechęć do nauki;   
  • rozstanie rodziców;   
  • trudności w uczeniu się czytania i pisania;  
  • przyczyny niepowodzeń w nauce matematyki;   
  • szkoła wobec objawów niedostosowania społecznego;
  • zagrożenia cyberprzestrzeni;   
  • szkoła a rozwój ucznia zdolnego;   
  • uczeń z niepełnosprawnością (niesłyszący, słabo słyszący, niewidomy).

Wskazówki, pomoce dydaktyczne pomogą nauczycielom zrozumieć problem, będą podpowiedzią przed spotkaniem z rodzicami. Nauczyciele i rodzice otrzymają również konkretne rozwiązania metodyczne i wychowawcze. Źródło opisu: https://ksiegarnia.difin.pl

Gdy rodzice pytają o… : pomocne odpowiedzi specjalistów na pytania dotyczące dzieci w wieku przedszkolnym / Katarzyna Klimek-Michno. – Kraków : CEBP 24.12 Sp.z o.o., 2020

Przedszkole jest przygodą, którą wypełniają rozmaite emocje. Jest radość, zabawa, śmiech, ale także czasem strach, smutek, złość, poczucie zawstydzenia, wyobcowania. Adaptacja, rozstania, relacje z innymi dziećmi, nieznane wcześniej sytuacje, skoki rozwojowe…  Nic dziwnego, że rodzice zadają różne pytania związane z rozwojem dziecka oraz jego funkcjonowaniem w placówce. Publikacja ta powstała po to, by przybliżyć zagadnienia istotne zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli przedszkolnych. Pierwsza cześć książki stanowi zbiór rozmów z praktykami, którzy na co dzień pracują z dziećmi. To nauczyciele przedszkolni, pedagodzy, psychologowie, edukatorzy, instruktorzy, doradcy. Wiele poruszanych zagadnień oscyluje wokół dziecięcych emocji, uczuć, zachowań i relacji. Rozwój emocjonalny i społeczny jest z pewnością tym, o co warto szczególnie zadbać.  Drugą część książki wypełniły opowiadania dla dzieci dotyczące wartości i cech takich jak przyjaźń, poczucie własnej wartości, kreatywność, odwaga i wiara w siebie. Znalazły się tu także propozycje ćwiczeń i zabaw językowych, literackich, plastycznych – związanych z tematami uczuć i emocji. A na przedszkolaków, które wkrótce rozpoczną przygodę ze szkołą, czeka zestaw zabaw i zadań przybliżający rzeczywistość szkolną, a jednocześnie pozwalający rozwijać kreatywność i dawać upust wyobraźni. Źródło opisu: https://blizejprzedszkola.pl

 Oprac. Ewa Kopka

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót